Pagina's

dinsdag 12 mei 2015

The Beatles en Cuba


The Beatles en Cuba

Veel westerse muziek is er niet te horen in Cuba. Nergens kom je namen tegen zoals Paul Simon, Rolling Stones, James Brown of zlefs Bob Marley. of andere goden uit de westerse moderne muziek. Er is echter één uitzondering: The Beatles. Hier in Trinidad is een bar genaamd Yesterday. Er staan vier levensgrote bronzen beelden van de jongens uit Liverpool, mooi in concertopstelling. Op de muur is in sierige letters de gehele tekst van Yesterday geschreven, compleet met de naam van de componist: Paul McCartney. Het Helplogo hangt boven de ingang en op de binnenplaats zijn nog meer foto's van de Fab Four te vinden. En je wordt welkomgeheten met de songtekst: I need to find a place to hide away. Helaas voor ons was er gisteravond een bandje dat hard rock speelde, niet echt ons idee van vakantiemuziek.
In Havana is zelfs een John Lennon Plaza. Helaas hebben we dat gemist tijdens ons bezoek. In Santa Clara zijn op een plein afbeeldingen te vinden uit The White Album, Abbey Road en Yellow Submarine. Een vader die hier met zijn dochter aan het spelen is verzekert me: dit zijn the Beatles.
Vanwaar deze tolerantie is onze vraag. Is het vanwege Back in the USSR, Revolution (een gangbaar woord in dit land) of is John Lennon een Working Class Hero?
Dat moet ik nog uitzoeken als ik weer eens rustig internet heb.
Vandaag moet ik het doen met muziek van de Cubaanse band Grupo Manacanabo. Ik heb gisteren van de bandleider een cd gekocht, met authentieke handtekening. Ik ben dan ook zeer verbaasd als ik 's avonds ontdek dat een bandje, dat speelt op de Casa de la Musica, dezelfde cd verkoopt, alsof het muziek van hen is. In onze casa wordt me verzekerd dat we een originele cd hebben. Mooi land dat Cuba, maar wel met eigenaardige gewoontes.


Muziektip: revolution van the Beatles

Geen opmerkingen:

Een reactie posten