Pagina's

woensdag 20 mei 2015

Cuba: de dag van de coöperaties



De dag van de coöperaties

Er is al een paar dagen geen cola te vinden. Ik vraag het in cafetaria"s en restaurants. No cola, senor. Ook in ons guesthouse is geen cola. Het product is gewoon even van de aardbodem verdwenen. En vandaag is het cola, een andere keer is het flesjes water.
Het meest markant vind ik dat op het internationale vliegveld alleen broodjes ham te krijgen zijn. En dat zowel voor als achter de douane.
Wel veel boeken over Che en Fidel.
Marketingtechnisch kent Cuba eigenlijk maar één product: de revolutie. De revolutie is punt nul, daar begint alles. En alle reclame-uitingen zijn gericht op het promoten van die revolutie. We rijden op woensdagmorgen langs de chocoladefabriek van Baracoa. 
Een mooie naam voor een merk chocolade is Checolade denk ik, als ik het bord met Che Guevara voor de fabriek zie.
In Havana word ik door een toevallige voorbijganger aangesproken als ik op een klein pleintje een beeld aan het filmen ben. Dat is van Humbold, zegt hij. De jonge man, met een misvormd oor, wijst op een museum. Dat is helaas dicht dit weekend. Hoe lang ben je nog in Cuba? We vertrekken vandaag, antwoord ik. Ah, vandaag is een speciale dag. Raoul Castro heeft deze zaterdag uitgeroepen tot dag van coöperaties. En dat betekent dat de coöperaties vandaag sigaren mogen verkopen met vijftig procent korting!
Wat zijn we toch een boffers. Steeds als we ergens zijn en locals spreken is er wel een reden voor iets bijzonders.
Misschien bedenkt Castro ook nog eens een dag dat de toiletten gewoon werken.

Muziektip bij dit blog: get lucky van Daft Punk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten