Pagina's

vrijdag 26 juli 2013

Jungle life

Wilde olifanten zijn die bijzonder? Nogal leer ik. Ik leer van onze gids op safari in het Minneriya National Park over het leven van wilde olifanten. Ze trekken rond in kleinere en grotere groepen en verblijven tijdelijk in de parken. Er wordt aan de dieren de mogelijkheid gegeven zich naar andere parken te kunnen verplaatsen. Een paar dagen geleden wilden we een vijver bekijken, een paar kilometer verder. "Ik zou het niet doen", zei een man die we ontmoetten, "er zijn daar momenteel olifanten gesignaleerd". Ook op het platteland zijn er voor de arbeiders vluchtboomhutten gecreeerd voor het gaval er olifanten in de buurt verschijnen. Pas dan realiseer ik me hoe onvoorspelbaar en krachtig een wilde olifant kan zijn.
Wij zien meer dan honderd olifanten tijdens onze middagtocht. Zelfs baby's van een maand oud. Het lijkt of een olifant de opdracht heeft om de jeeps goed in de gaten te houden. Deze olifant houdt de safarigangers op afstand. Slim. Het steeds rondtrekken verklaart waarschijnlijk ook het goede geheugen van de olifanten. We zijn onder de indruk.



Tijdens de safari zien we ook gekleurde ooievaars, pelikanen en arenden.



Andere dieren waar we mee te maken krijgen tijdens ons verblijf in Clay Hut Village guesthouse in Polonnaruwa:
Varanen die zwemmen in het riviertje dichtbij.
White herons, kingfishers, hornbills, pauwen en ook black herons zijn rond het water aanwezig.






Tineke hoort veel muggen. Daarnaast heeft ze vanmiddag een flinke slang overreden. We konden het dier niet terugvinden. En ook een aap had onze bungalow gevonden.

Dit is jungle life. Een kop thee krijgen duurt even. Maar ja, als ik besef dat alles warm gemaakt wordt door water te verwarmen op hout, dan begrijp ik het. Internet en wifi zijn begrippen uit de toekomst. Als we een foto maken van mensen die we ontmoet hebben, dan vragen ze of we die willen opsturen per post.

We verblijven vier dagen aan de rand van de jungle en het is zeer relaxend. Ik mis alleen een zwembad.




-Peter Berkers, luistert naar Roxy Music

Geen opmerkingen:

Een reactie posten