Pagina's

zaterdag 13 juli 2013

Are you born? Negombo

Het wordt me hier in Sri Lanka veel gevraagd. Are you Born. Soms met een kleine zin erachter. Mooie vraag in een Boeddhistisch land. Dus ik vraag vaak terug: Are you born? Vinden ze prima.
Enige bestudering van het Singalees leert me dat de groet hier is: aayu bowan. En het betekent goedendag, maar ook houdoe.
Een andere groet die ik onderweg leer is "monnie"? Het zijn vooral de minder sjofele mensen die dat onderweg roepen. Maar als ik dat ga zeggen tegen mensen krijg ik weinig respons. Alleen in restaurants brengen ze me dan de rekening.

Een kleine bijkomstigheid is dat de Tamils een andere taal spreken en dus een andere groet hebben. En ik kan geen srilangkees van een Tamil onderscheiden.

In Negombo lijken de bevolkingsgroepen naar religie bij elkaar te wonen. We fietsen vandaag door een vissersdorpje dat helemaal islamitisch is. De moskee puilt uit met mannen.
Even verderop staan verschillende kerken. Ook daar is het druk, met vrouwen.
Wat moet ik hiervan denken? Is de Islam vooral een mannenreligie? En zijn het vooral vrouwen die het leuk vinden meerdere heiligen te aanzingen (als variatie op aanbidden)?
Onze buurvrouw, die ik op het strand ontmoet, getuigt in ieder geval van een vurig katholiek leven. Meerdere keren per dag naar de kerk gaan is geen uitzonding. Het echtpaar, beiden gepensioneerd en eerder werkzaam in het onderwijs, stamt af van Portuguse voorouders.






De hindoetempels zien er gesloten uit. Geen kip te zien daar.

Genietend van een glas wijn zitten we heerlijk in een strandstoel in de tuin van The Icebear Guesthouse. Soms lopen er wat kippen of eenden voorbij. Aan de andere kant van de tuinmuur is een familie bezig met de visverwerking. De vis wordt overdag te drogen gelegd op lange repen plastic en tegen de avond weer meegenomen.






Dit is wel een heel relaxed begin.

We gebruiken deze dag ook om zo goedkoop kogelijk een taxi te vinden naar Anuradhapura. De laatste onderhandelingen vinden in het donker plaats in een steegje in de buurt van ons guesthouse. Helaas val de prijs bitter tegen.


-Peter Berkers, luistertip Catholic van Gavin Friday.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten