Pagina's

vrijdag 17 juli 2015

Op de camping, aan de afwas, Mariposa Californie

Ik denk dat Europeanen meer van Amerika zien, dan Amerikanen zelf. Het is een uitspraak van een Amerikaanse buurvrouw op de KOA camping in Mariposa , Californie. Ze is met haar gezin, we zien drie kinderen bij haar in de buurt, nog nooit zo lang op vakantie geweest, negentien dagen in totaal. Een trip van Denver, naar Grand Canyon, San Diego, Los Angeles, Sequoia, Yosimite en weer terug. 
Vandaag, maandag, had ze zich heel nietig gevoeld in de natuur en bedacht dat het vreemd is dat Amerikanen gewoon niet de rust nemen. Ze kent Nederland, ze heeft met haar man in het verleden in Ede gewoond, en weet dat Europeanen met vakantie ook vooral "rust" bedoelen. Amerikanen hebben veel meer de drive om steeds maar door te gaan, steeds meer te willen presteren. Gas terugnemen hoort daar niet bij. Ik denk dat het nog steeds de waarden zijn van de eerste bewoners, zegt ze. Het lijkt haar een goed idee als haar kinderen eens een tijdje in een andere cultuur zouden leven. Dan zouden ze beter de verschillen kunnen beseffen.
Ik vind het een mooie gedachte. En ook onze afwas is klaar voordat we er erg in hebben. Campingleven is een mooi iets, besef ik. Zo tussen zes en acht uur is iedereen bezig met koken en tafelen. Iedereen neemt de tijd om met behulp van weinig comfort en dus een hoop improvisatie iets tot stand te brengen. Overal om ons heen staan blokhutten met picknicktafels en natuurlijk die giga campers van de Amerikanen zelf. Wij hebben deze eerste avond op de camping de barbecue gemonteerd en in gebruik genomen. Natuurlijk weer veel te veel ingekocht. Campingleven betekent ook dat "naar de toilet gaan" een weloverwogen besluit moet zijn. Het is immers steeds een aardige afstand die je moet overbruggen.
Ongeveer vijftig procent van de inwoners van Californië is spaanstalig. En die spaanstaligen komen we vooral tegen bij de Walmart. Het lijkt zelfs alsof ze ons prachtige engelse accent niet verstaan. En ik zie ook mensen van wie ik steeds dacht dat ze speelden in Los Lobos. Ik houd me net in om geen handtekening te vragen. Sterker nog ik moet zelf veel handtekeningen plaatsen om mijn creditcard ge-accepteerd te krijgen.
Een mooi nieuw winkelconcept zag ik vanmiddag bij Raley"s: veel mogelijkheden om vers en goed eten te kopen en tegelijk een paar tafels en stoelen om direct te eten. Wij nemen superheerlijke aardappelsoep. Pittig en warm.


Muziektip: San Fransisco Bay van Hurray for the Riff Raff. ( de baai die we zondag zagen en overbrugden.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten