Pagina's

vrijdag 1 augustus 2014

Kerk in Costa Rica

De steden in Costa Rica zijn veelal hetzelfde opgebouwd. Er is een centrale straat en van daaruit worden noordelijk en zuidelijk, en ook oostelijk en westelijk, de straten genummerd. Om het pitje te vinden moet je een beetje kunnen tellen. Een andere manier is om de kerk te vinden. Die staat, samen met het kerkpark, op straat 1, 1.
Ik heb wel iets met kerken. Ik ben van mening dat je de volksaard in de kerkgebouwen terug kunt vinden.

De kerken die wij zien zijn voornamelijk gebouwd in de jaren '60. Ze zijn ruim opgezet, hebben links en rechts deuren zodat het goed kan luchten en zijn ook hoog. Wat me verbaast, is het gebrek aan franje en tierelantijnen, geen drukte zoals in de Spaanse kerken. Nee, ze zijn erg ruimtelijk, met natuurlijk enkele beelden, soms glas-in-lood-ramen, met abstracte kleuren, en altijd een kruisweg. Wat me wel opvalt is de nadruk op de lijdende Jezus. Soms kan een beeld niet bloederig genoeg zijn.
De kathedraal van Ciudad Quesada is geen uitzondering. Opvallend is het kruisbeeld achter het altaar. Het beeldt een verrijzende Christus uit. Is dit een kruisbeeld of een Hemelvaartbeeld? Achter in de kerk staat een Jezus die helemaal onder het bloed zit en, aan de andere kant van de toegang, een doorzichtige sarcofaag met daarin een dode Jezus, uitgebeeld met vele wonden. Hierin, in de sarcofaag, kunnen gelovigen wensen deponeren. Er liggen maar enkele opgevouwen briefjes in. De sarcofaag, en enkele andere beelden in de kerk, kunnen meegedragen worden in processies.
Maria is wel aanwezig, maar niet overheersend.
En er staan nog steeds banken. De gelovigen gaan immers nog graag op de knieen


















.

Ik ben opgegroeid met de bevrijdingstheologie van Oscar Romero, een bisschop uit San Salvador die het aandurfde stelling te nemen tegen rechtse dictaturen. Zijn boodschap was een boodschap voor de armen. Het is moeilijk voor mij om daar iets van terug te vinden.

De missen die wij bijwoonden werden wel opgeluisterd met zuidamerikaanse muziek. Een keer zelfs besloten met een muzikale ode aan Maria, maar dat was op een feestdag voor de Maagd.

De kerk in Puerto Viejo de Sarapiqui staat niet aan een kerkpark, maar aan een voetbalveld. Wat kan ik daar weer van leren?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten