Pagina's

maandag 28 oktober 2013

RIP Lou Reed

Op mijn puberkamer hing zijn afbeelding. Vriend en klasgenoot Ralph had Lou Reed nagetekend met houtskool en enkele kleuren. Het was een kopie van de hoes van Transformer. Een van de hoogtepunten in de muziekgeschiedenis. En daar op die kamer, omringd door kaarslicht, met paars en zwart behang, voelde ik de verwantschap. De maverick.
Lou Reed was mijn held. Maar soms ook wel weer een antiheld. Prachtige albums werden afgewisseld met stukken bagger. Tenslotte verloor ik interesse in zijn producten. Maar wat altijd overeind bleef waren die paar fantastische albums.
Transformer
Rock and Roll Animal
Berlin
New York
Songs voor Drella.

Jaarlijks maak ik gebruik van het nummer 'Peter' van Neerlands Hoop. Gewoon, omdat ik de tekst geinig vind. Maar het is natuurlijk de basloop die het nummer bepaalt. De basloop die gejat is uit Walk on the Wild Side (Herbie Flowers op Transformer)





Lou Reed kon verhalen vertellen in zijn liedjes. Dat zouden meer muzikanten moeten doen.
Vanavond dus weer Transformer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten