Pagina's

zondag 13 april 2014

De Cirkel

Dit weekend heb ik het boek helemaal uitgelezen. En al twee weken achtervolgen de ideeen me. De Cirkel, geschreven door Dave Eggers.
Echt een 'wat als...' boek. Plaats van handeling is een fantastisch bedrijf a la Facebook, Google, Apple. Je ziet de Silicon Valley helemaal voor je. In het bedrijf worden er kleine stapjes richting de toekomst gezet. Maatschappelijke problemen worden met behulp van camaratechnieken opgelost. De hoofdpersoon, Mae, maakt het allemaal mee en ontwikkelt zich tot een topwerknemer. Het is alsof de BrainsAward volop in actie is.

Even heb ik minder zin om facebookberichten te liken, dit blog te schrijven of me te verdiepen in de mogelijkheden van social media.

Een citaat uit het boek:

Achter hem op het scherm verscheen in grote witte letters:
privacy is diefstal

Mae draaide zich om en keek naar de drie zinnen. Ze knipperde haar tranen weg. Had ze dat echt allemaal zélf bedacht?

geheimen zijn leugens
delen is mee-leven
privacy is diefstal

Uittreksel van: Eggers, Dave. 'De cirkel.' Uitgeverij Lebowski







Afgelopen woensdag was ik op een lunchbijeenkomst voor het Centrum van Ondernemerschap. Een jonge ondernemer, Bram, illustreerde hoe hij social media, tevredenheidsenquetes en klantgegevens inzet.
Moet ik nu steeds wantrouwend zijn als er aan mij gevraagd wordt om mee te werken aan onderzoekjes? Of hebben we privacy in Nederland goed geregeld? Of is meegaan misschien wel de beste optie. Alles posten. En maar zien wat er gebeurt. Zoals dit blog.

Peter Berkers luistert naar Los Lobos, Disconnected in NY City

Geen opmerkingen:

Een reactie posten