Pagina's

donderdag 11 februari 2016

Dada for kids

Er komt een klasje van twintig kinderen, ik schat ongeveer zes jaar oud, de zaal binnengelopen. Ze worden vergezeld door een juf en een jonge man die ze over kunst gaat vertellen. Het klasje neemt plaats voor een schilderij van Salvador Dali. Ook wij hebben zojuist, via de audio, naar uitleg over dit schilderij geluisterd. Het is een werk waarin Dali zijn sexuele fantasiƫn verbeeld heeft. De jongen begint enthousiast te vertellen en de kinderen gaan roepen. Ze doen zeker mee. Wij zijn natuurlijk erg benieuwd hoe dit onderwerp aan de man, lees kind, gebracht wordt. Maar om dat nu te gaan vragen zijn we toch te bescheiden. Wat leuk dat jonge kinderen op deze manier met kunst in aanraking komen. We zien nog meer klasjes rondlopen en verzamelen rondom kunstwerken. Een juf laat ze op en neer lopen van links naar rechts bij een klok. Dan kunnen de kleuters zien dat de ene keer het oog dicht en de andere keer het oog open is.


 
Jawel, we zijn in het derde grote museum deze week in Madrid, het Reina Sofia, met moderne kunst. Eergisteren bezochten we Thyssen.
Het is een mooi afsluiting van de week en ik voel het wel degelijk in mijn benen en voeten. Het vele lopen in de stad, en ook in Toledo, het slenteren, wandelen, staan, ik ben er moe van. Mijn maag laat zich voelen. Het kan ook van de whiskey van de vorige avond zijn. Toen besloten we de dag met een bezoekje aan de buren, een echt buurtcafe, waar de Bellentines rijkelijk geschonken werd.
En die tapas? Morgen, thuis, weer gewoon groentesoep. Ook lekker!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten