Pagina's

dinsdag 11 december 2012

Loopbaanbegeleiding

Dit wordt de tekst voor de openingspagina van de Fronterruimte LOB:
Laten we onze leertijd op school als een reis zien. Een reis waarin je ontdekt wat een beroep inhoudt. Waarin je ervaringen opdoet op je stageplaats, kennis opdoet tijdens theorielessen en vaardigheden leert  tijdens praktische opdrachten.  Een reis is geen vakantie. Het is niet luieren, zwemmen en  consumeren. Als je op reis bent ga je van de ene plek naar de andere. Je organiseert zelf je route. Je hebt  zelf de mogelijkheid om alles uit je reis te halen. En onderweg maak je verschillende  keuzes. Bevalt de route of ga je deze bijstellen? Wat neem je mee en wat laat je liggen? Welke souvenirs stop je in je rugzak? Wat wordt je reisverhaal?
Een reis is ook een manier om jezelf beter te leren kennen.  Veel vragen komen tijdens de reis naar boven:
• Waar kom ik voor in beweging?
• Wat brengt mij in beweging?
• Wie ben ik?
• Wat kan ik?
• Wie ken ik?
• Hoe maak ik keuzes die bij mij passen?
• Wat zijn mijn drijfveren?
• Wat zijn voor mij de belangrijkste waarden in het werk?
Tijdens loopbaanleren (LOB)  staan deze vragen centraal. En deze vragen helpen je om betere keuzen te maken als het gaat om het juiste werk, de juiste vervolgstudie, de juiste contacten.
Je maakt de reis alleen en ook weer samen, met je groep of klas. Je loba is je reisbegeleider. Uit zorg wil deze graag weten waar je mee bezig bent.
Je wordt uitgenodigd om je reisverhalen en vragen de delen tijdens loopbaangesprekken. Dat levert vast weer nieuwe inzichten op.
En als goede reisbegeleider heeft je loba hulpmiddelen gestopt in het opdrachtenmagazijn. Opdrachten die je reis kunnen beïnvloeden.
En zelf maak je een bijzonder reisportfolio. Een portfolio waarin je je reis in beeld brengt, je hoogtepunten, je overwinningen, je keuzes, je contacten, je waarderingen. Een portfolio waarmee je kunt thuiskomen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten