Pagina's

donderdag 9 augustus 2012

Moments in Love en statements

Ze kijkt om, ziet me, en draait snel haar hoofd terug. Fluistert later even met haar dochter. Haar man geeft mijn broer Cor een hand, negeert Tineke en mij. De mensen om ons heen zien het.
We zitten in de aula van Heeze en nemen afscheid van Ria. Een mooie bijeenkomst met uit het hart gegrepen teksten van de kinderen en een bijzonder optreden van de broers en zussen van . Over de muziek is lang en uitvoerig nagedacht en gepraat. Dit is een dag van vrede en afscheid. En afscheid nemen kun je maar een keer.
En dan laat je een statement achter.
Ik kan nog even praten met Moeke die haar eerste kind verliest. Ze is bijna 99, ziet slecht, zit in een rolstoel maar is helder. Ze is reeel. Dit had ze niet verwacht.
Ik kan alle oud familie ontmoeten. Soms enkele woorden, soms enkele zinnen, soms alleen een hand, soms een omhelzing. Maar het voelt goed, dit is afscheid en het delen van herinneringen, troost en goede momenten.
De kinderen laten een goed statement achter. Ze kijken terug, maar kijken ook alweer heel voorzichtig vooruit. Ze tonen verdriet, hulpeloosheid, angst, hoop. We omarmen elkaar bij de kist.
Slechts drie mensen schijnen dit niet te kunnen. Ze ontlopen me, draaien weg. Geven geen kans om dit een dag van afscheid en vrede te laten zijn. En ik weet... Zo laat je een statement achter.
En iedereen ziet het.


-Peter Berkers, luistert weer naar muziek. Moments in Love van de Art of Noise

Location:Heeze, 7 aug

1 opmerking: