Pagina's

maandag 9 februari 2015

ELE Handelsblad (40 jaar onderwijs, deel 8)


2014- 2015 is mijn veertigste onderwijsjaar. In een serie blogs wil ik hierbij stilstaan. Wat heb ik gedaan? Wat heb ik geleerd? Wat heb ik bedacht?




Lange tijd, ik denk vanaf halverwege de jaren negentig tot halverwege de jaren nul, ben ik eindredacteur geweest van een schoolkrant.

Ik kreeg het idee om een middel te vinden dat verbindend kon zijn: een krant. Een naam was snel gevonden: Het ELE Handelsblad. We maakten de krant met een kern van docenten, en met Piet Slegers, die als reporter op bezoek ging bij oud-studenten met een eigen bedrijf. Zo verzamelden we good practises, zetten in  elke krant een docent in het zonnetje, en deelden we ervaringen. In het begin werd de krant ambachtelijk gemaakt door Twan Luijben, later nam Otger Koch het over en de laatste periode werkte ik met Jan de Louw.

Docenten die je beter kon leren kennen noemden we smaakmakers. Ikzelf vond het vooral leuk om columns te schrijven over wat er in een klas gebeurde. Meestal in dialoogstijl.

De krant veranderde van naam in het ROC Handelsblad.


Ik denk dat we rond 2000 waardering kregen voor ons werk. Onze schoolkrant won een derde prijs in een landelijke competitie voor schoolkranten. Met Tineke en Piet en een afvaardiging van studenten ben ik naar Amsterdam gegaan om  de prijs in ontvangst te nemen. Apetrots.


In de loop der jaren werd het maken van de krant steeds meer een format en verloor ik de passie.

Nu zoekend in huis en op school ontdek ik dat ik niets heb bewaard. Ik vind geen kranten, geen kopij.

Een mooi stukje geschiedenis lijkt verloren gegaan.



Muziektip bij dit blog: Copy*Cats van Johnny Tunders & Patti Palladin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten