Pagina's

zaterdag 8 november 2014

Gelukkig in Veldhoven (40 jaar onderwijs deel 12)

2014-2015 is mijn veertigste onderwijsjaar. In een serie blogs wil ik hierbij stilstaan. Wat heb ik gedaan? Wat heb ik geleerd? Wat heb ik bedacht?

Deel 12 Gelukkig in Veldhoven

En ja, deel 12 volgt gewoon op deel 3. Dat komt omdat ik ervoor gekozen heb om enkele weken terug  op het personnelscongres van Summa in Veldhoven een actieve rol te hebben.
Het Summa College is lang niet de ideale werkgever. Het contract bijvoorbeeld dat er met de catering is afgesloten is een zodanig wurgcontract dat personeel op Sterrenlaan 6 steeds meer met eigen middelen en creativiteit de honger stilt. Antoine Wintels schrijft dit bij elk bezoek aan ons gebouw netjes op.
Maar het Summa College is ook de werkgever die op 27 oktober 2014 alles uit de kast haalt om een prachtig energievol congres te realiseren. Ik werk daar graag aan mee zeker als het gaat om "Haal het beste uit jezelf.'
Een onderwijscongres. Als onderwijsliefhebber zie ik ze graag elk jaar georganiseerd. Ik ben blij en opgetogen over dit congres in het Koningshof.
Ik geef me graag op om drie keer een workshop te verzorgen. Omdat ik niet kan kiezen uit een onderwerp kies ik er gewoon twee: filosofie en excellence.
Ik bied al in juni aan  mijn filosofieworkshop onder de werktitel ' Denkgereedschappen' te laten verschijnen. Ikzelf heb nog nauwelijks over de inhoud nagedacht. Maar 'gereedschap' op een school voor mbo klinkt goed. En denkgereedschap als tegenhanger van handgereedschap klinkt ook aardig.
Het wordt uiteindelijk een workshop waarin ik wil laten ervaren dat dialoog helpt om je idee, mening, overtuiging, mensbeeld, te verwoorden en dat er een omgeving kan ontstaan die niet oordelend of terchtwijzend is, maar luisterend. En of je nu geinspireerd bent door Socrates, Aristoteles, dialectiek of nihilisme, is daarbij voor mij ondergeschikt. Ik maak gebruik van de kaartjes van het Billenblootspel. Met vragen als: ben jij eerlijk? zie jij overeenkomsten tussen stropdas en hoofddoekje? doe jij je best om erbij te horen?
Als we vanuit dialoog met onze studenten vertrekken ontstaan er boeiende gesprekken en haal je het beste boven. En inderdaad ontstaan er aan verschillende tafels mooie gesprekken. Maar ook is er enige weerstand. 'Ik had liever 10 gereedschappen aangereikt gekregen!" 'Ik miste de diepgang." 'Je moet stellingen bedenken, dat is veel beter!". Tja, terwijl ik ervaar dat stellingen steeds richting debat gaan.
De workshop over excellence is een onderzoekende workshop. Ikzelf zit ook nog midden in de thematiek omdat ik met een landelijke werkgroep aan het onderzoeken ben hoe we weer oog voor excellence kunnen krijgen in het onderwijs. Tijdens de workshop worden zowel do's als don'ts benoemd. De don'ts zijn de valkuilen; de do's moeten inspireren. Kijk verder dan het curriculum! Iedereen kan excelleren!





 
Mooie workshops en ik heb een voldaan gevoel. En zeker ook na de opening van Leo Bormans over geluk. Ik heb 's avonds direct zijn book over Happiness gekocht. En de gelukskalender voor 2015 ligt al klaar op het toilet.

link: https://www.youtube.com/watch?v=7-K1iyS1S5o

En dan die afsluiting! Ik zie met  grote verbazing  de act van Rob en Emiel en zie dat het iemand lukt op het podium om geblinddoekt de kubus van Rubik op te lossen. Het bewijs dat je echt alles kunt leren als je maar wilt!


link: https://www.youtube.com/watch?v=G38x2ylHRmo

In de voorbereiding heb ik ook nog meegewerkt aan het tot stand komen van twee door studenten gegeven workshops. Mooi te zien hoe trots ze zijn op hun prestatie. Ze hebben toch maar de gehele dag geacteerd voor een eigenwijze betweterige doelgroep en daar veel respect voor gekregen.

Het is genieten als je als ervaren docent je inzichten mag delen. Ik herken veel in het geluksrijtje van Leo Bormans.






 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten