Pagina's

zondag 1 december 2013

Top 2000

Vanmiddag weer mijn lijstje ingevuld voor de Top 2000. Een jaarlijks terugkerende opdracht die ik met plezier vervul.
Heel veel verandert er niet en alle keuzes zijn natuurlijk arbitrair. Maar wel is duidelijk dat mijn helden vooral actief waren in de jaren' 60 en '70. In mijn lijst van nu is dat nog toonbaarder dan ooit. En dan te bedenken dat ik nog steeds wil blijven luisteren naar nieuwe muziek. Maar als het gaat om liedjes, om titels, om verhalen... dan moet ik terug naar mijn jeugd.
In de enquete van de Top 2000 vragen ze de muzikale voorkeur van je ouders. Van mijn moeder weet ik dat ze graag met Heintje meezong. Misschien ook nog een enkele Nederlandse smartlap. Ik denk dat de muzikale voorkeur van mijn ouders uit de jaren '30 en '40 stamt.
En mijn  kinderen? Ik nodig ze graag uit hun top 5 aan liedjes bekend te maken.
En natuurlijk alle lezers van dit blog.
En T.? Die is nu in de weer met haar lijstje met Fats Domino, Charles Aznavour  en Dolly Parton.
Hieronder mijn 15 liedjes, maar even goed had daar Randy Newman (sail away), Aretha Franklin (respect), Kate Bush (don't give up) en Arcade Fire (reflektor) tussen kunnen staan. Of alles van Kraftwerk.

Lou Reed - Perfect day
Frank Zappa - Dancin' fool
Cockney Rebel - Sebastian
Beatles - Come together
CSNY - Carry On
Beach Boys - God only knows
David Bowie - Sound and vision
Peter Gabriel - Solsbury hill
Lynyrd Skynyrd - Sweet home Alabama
Allman Brothers - Jessica
Beach Boys - Good vibrations
Harry Nilsson  - Everybody's talking
Talking Heads - Once in a lifetime
Kraftwerk - Autobahn
David Sylvian en Ryuichi Sakamoto - Forbidden Colours


http://stemmen.top2000.nl/mijnlijst.html?h=4d21853bd433e2ee76974e3f1844a96b#!/index.html?page=1&q=&view=list


oh ja, ik luister nu naar Ry Cooder.





 -

Geen opmerkingen:

Een reactie posten